برای افزودن پلاکت خون چه بخوریم و چه نخوریم؟

پلاکت یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده خون است. مستمری واقعی آن، لخته‌کردن خون و جلوگیری از خون‌ریزی است. یک آدم تندرست در هر میکرولیتر خون بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار پلاکت دارد. اما برخی افراد به دلایل مختلف، دچار فقر پلاکت (Thrombocytopenia) هستند. پس باید به تعاقب روش‌هایی برای افزودن پلاکت خون خود باشند. یکی از این روش‌ها، مصرف خوراکی‌های مؤثر در تولید و تکثیر پلاکت خون و پرهیز از مصرفِ آن‌هایی است که باعث کاهش پلاکت خون می‌شوند. بنابراین بخاطر افزایش پلاکت خون چه بخوریم و چه نخوریم؟ داخل دنباله به معرفی این دو دسته می‌پردازیم.

حتما بخوانید:پایین وجود داشتن پلاکت خون؛ نشانه‌ها، علل،‌ راه‌های تشخیص و درمان آنعلت خونریزی بینی خواه خون دماغ شدن و روش‌های جلوگیری از آندلایل و نشانه های گردش خون خسته چیست؟ بخاطر افزایش پلاکت خون چه بخوریم؟ نیکوترین منابع فولات غذاهای سرشار از ویتامین B12 خوراکی‌های دارای ویتامین C غذاهای سرشار از ویتامین D خوراکی‌های دارای ویتامین K غذاهای سرشار از آهن مکمل‌های افزایش پلاکت خون بخاطر افزایش پلاکت خون چه چیز‌های نباید بخوریم؟ آیا تغذیه کم ارزش می‌تواند اسلوب جدی افزایش پلاکت خون باشد؟ برای تکثیر پلاکت خون چه بخوریم؟

برخی از مواد مقوی موجود در خوراکی‌ها خواه مکمل‌‌هایشان برای افزودن پلاکت خون موثر هستند. این مواد داخل سه گانه قسمت قسمت کردن کلی جای می‌گیرند: فولات ویتامین ‌‌B12،‌ ویتامین C، ویتامین D و ویتامین K آهن بهترین منابع فولات لوبیا چشم‌بلبلی سرشار از فولات است.

فولات یکی از گوناگون ویتامین‌های قسمت قسمت کردن B است که در مصونیت سلول‌های خون نقش مهمی ایفا می‌کند. این ماده معمولا به‌صورت فولیک اسید داخل خوراکی‌ها وجود دارد.

بر اساس پژوهش‌های مرکز ملی مصونیت آمریکا (NIH)، هر فرید بالغ روزانه به ۴۰۰ میکروگرم از این ماده مقوی حاجت دارد. این نمونه برای نسوان باردار بیشتر و ۶۰۰ میکروگرم است.

غذاهایی که سرشار از فولات هستند، عبارت‌اند از: سبزیجات سبز و پهن‌‌برگ متشابه اسفناج و کلم؛ کبد گاو؛ لوبیا چشم‌بلبلی؛ برنج؛ خمیرمایه (مخمرها)؛ غلات و بنشن غنی‌شده و جایگزین‌های لبنی؛ مکمل‌های فولات.

توجه: گرچه استعمال خوراکی‌های طبیعی حاوی فولات منعی ندارد، نباید در مصرف مکمل‌های این ماده زیاده‌روی کرد، از طرف باعث اختلال در عملکرد ویتامین B12‌ می‌شود. غذاهای سرشار از ویتامین B12 تخم‌مرغ لب ویتامین B12

ویتامین B12 در ساختار گلبول‌های قزل خون اساسی است. افت این ماده معدنی می‌تواند به کاهش پلاکت خون منجر شود.

هر بی تا کبیر بالای ۱۴ سال، یومیه به ۲٫۴ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد. زنان بادار یا شیرده به بیش از ۲٫۸ میکروگرم از آن نیازمند هستند.

این ویتامین در اغلب غذاهای جانوری مانند گوشت و جگر گاو، بذر مرغ و گوناگون ماهی‌ها یافت می‌شود. لبنیات نیز سرشار از ویتامین B12 است، ولی برخی تحقیقات نشان داده‌اند که شیر گاو تأثیری منفی به خشکی امدن تولید پلاکت خون دارد.

گیاه‌خواران برای اخذ این ویتامین می‌توانند غلات و بنشن غنی‌شده، شیر سویا یا شیر بادام و خواه مکمل‌های ویتامین B12 استعمال کنند. حتما بخوانید: ویتامین B12 و حقایقی که درباره آن باید بدانید خوراکی‌های دارای ویتامین C مرکبات، ذات پا بر جا تأمین ویتامین C

ویتامین C‌ درتقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهیب دارد. این ویتامین داخل بهبود عملکرد پلاکت‌ها، جذب آهن و افزایش پلاکت خون مؤثر است.

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات ویتامین C‌ دارند، مانند: کلم بروکلی؛ کلم‌پیچ؛ مرکبات مانند لیمو و گریپ فروت؛ کیوی؛ توت فرنگی؛ فلفل دلمه ای سبز و قرمز؛

توجه: ازآنجاکه گرما باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شود، بهتر است خوراکی‌هایی که این ویتامین را دارند، بی تجربه کاربرد شوند. غذاهای سرشار از ویتامین D ماکارل از منابع ویتامین D است.

وقار ویتامین D در راندمان بی عیب استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و دستگاه تندخو بدن است. بر اساس مطالعات انجمن زنهار از بیماران پلاکتی (PDSA)، این ویتامین درون عملکرد مغز عظم که وظیفه تولید سلول‌های خون را دارد، نقش مهمی عمل می‌کند.

یکی از رایج‌ترین راه‌های تأمین ویتامین D، قرار گرفتن درون معرض نور خور است. ولی بسیاری از افراد به برهان سبک زندگی یا سکونت در مناطق شمالی و سردسیر، از نور آفتاب محروم‌اند. کاربرد غذاهای زیر می‌تواند راه‌حل مناسبی برای تأمین آن باشد: زرده تخم‌مرغ؛ ماهی‌های چرب مانند سالمون، کالبد و خال‌مخالی (ماکارل)؛ روغن ریه ماهی؛ شیر و ماست غنی‌شده با این ویتامین.

گیاه‌خواران نیز با مصرف غذاهای زیر ویتامین مورد نیاز خود را شهود می‌کنند: غلات و بقولات غنی‌شده؛ آب پرتقال‌ غنی‌شده؛ شیر سویا و ماست سویا؛ قارچ پرورش‌یافته با پرتو فرابنفش؛ مکمل‌های ویتامین D. حتما بخوانید: مالیات کمبود ویتامین D و راه‌های درمان آن خوراکی‌های دارای ویتامین K نتو معمولا با برنج سرو می‌شود.

ویتامین K بخاطر انعقاد خون وسلامت استخوان ها مفید است. بر بنیان پژوهش‌های PDSA، استعمال این ویتامین در ۲۷ درصد از افرادی که بوسیله نیازمندی پلاکت مبتلا هستند، باعث افزودن پلاکت خون و گشایش خون‌ریزی شده است.

مردان و زنان ۱۹ سال بوسیله بالا، روزانه به ترتیب به ۱۲۰ و ۹۰ میکروگرم از این ویتامین حاجت دارند.

غذاهای زیر حاوی ویتامین K است: نَتو، نوعی غذای سنتی ژاپنی که از سویای تخمیرشده تهیه می‌شود؛ سبزیجاتی مانند کلم‌برگ، برگ شلغم، اسفناج و کلم‌بروکلی؛ سویا و روغن آن؛ کدو حلوایی. غذاهای سرشار از آهن جگر گاو سرشار از آهن است.

قیمت آهن موجود درون خون، رابطه مستقیمی با کمیت و کیفیت گلبول‌های سرخ و پلاکت‌ها دارد. مطالعات انجام‌شده روی کودکان و نوجوانان کم‌خون، نشان می‌دهد که استفاده آهن در افزایش پلاکت خون مؤثر است.

آهن تک حاجت بدن ودیعه به سن و جنس افراد متغیر است، بخاطر مثال مردان بالای ۱۸ و نسوان بالای ۵۰ سال، بوسیله ۸ میلی‌گرم آهن داخل روز احتیاج دارند؛ درحالی‌که این مقدار برای نسوان بین ۱۹ تا ۵۰ سال، ۱۸ میلی‌گرم و زنان باردار زیاد از ۲۷ میلی‌گرم است.

برای تأمین‌ آهن بدن باید کاربرد خوراکی‌های مادون را در برنامه غذایی راحتی انصاف: صدف؛ کبد گاو؛ غلات و بقولات غنی‌شده؛ لوبیا سفید و قرمز؛ شکلات سیاه؛ عدس؛ پنیر سویا.

توجه: از‌آنجاکه آهن موجود درون گیاهان، نرخ جذب پایینی دارد، بهتر است آن را با ویتامین C‌ کاربرد کنید تا آهن بیشتری جذب شود. استعمال غذاهای کلسیم‌دار درون کنار آهن باعث کاهش جذب آن می‌شود. مکمل‌های تکثیر پلاکت خون

فدایی از پژوهش‌ها حاکی از‌ آن است که مصرف مکمل‌هایی شبیه کلروفیل، عرق برگپاپایا و ملاتونین در افزایش پلاکت خون تأثیر مثبت دارد. ۱. کلروفیل سفت و پودر کلرلا

سبزینه (سبزینه) ماده‌ای است که به‌وفور درون گیاهان یافت می‌شود. استعمال این ماده ممکن است باعث افزایش تولید پلاکت در بدن شود. هرچند، پژوهش‌های اندکی تاکنون در این زمینه عارض پژمان است.

مکمل‌های تولیدشده از نوعی جلبک سبز به شهرت کِلُرلا (Clorella) سرشار از کلروفیل است. براساس تحقیقات انجام‌شده، ۱۹ درصد از بیماران پلاکتی که این مکمل را کاربرد کردند، پلاکت خون‌شان اضافه و خون‌ریزی همچنین در ۳۳ درصد آنها کاهش یافت.‌ این مکمل به دو صورت استوار و پودر در بازار عرضه می‌شود. ۲. عصاره برگ پاپایا

در آزمایش‌های انجام‌گرفته روی موش‌ها، کاربرد این عصاره به افزایش چشمگیر پلاکت خون منجر شد. ولی تحقیقات بیشتری باید عارض گیرد تا تأثیر این ماده روی مردم ثابت شود.

قرص‌های حاوی عصاره برگ پاپایا در داروخانه‌ها بوسیله بیع می‌رسد. ۳. ملاتونین

ملاتونین یکی از هورمون‌های تولیدشده در بدن است که به تنظیم شایسته کردن زیستی بدن دستیار می‌کند. این هورمون درون قالب‌های گوناگون تو داروخانه‌ها موجود است.

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده که این هورمون تو افزایش پلاکت خون مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش است. هرچند داخل این زمینه تیمار باید تحقیقات بیشتری اجرا شود. برای افزودن پلاکت خون چه چیز‌های نباید بخوریم؟

استفاده فدایی از غذاها،‌ نوشیدنی‌ها و دارو‌های خاص می‌تواند منجر به کاهش پلاکت خون شود، شبیه: نوشیدنی‌های الکلی؛ آسپارتام (نوعی شیرین‌کننده‌ مصنوعی)؛ آب ذغال‌اخته؛ کوینین موجود در نوشیدنی‌های نیروزا و لیمو تلخ. آیا تغذیه مناسب می‌تواند راه اکید افزایش پلاکت خون باشد؟

گرچه استعمال مواد مغذی که در این مقاله اشاره شد به اضافه پلاکت خون کمک می‌کند، اما باید توجه داشت که به‌تنهایی درمان قطعی نیازمندی پلاکت خون نیست. در رخساره ابتلا به این بیماری، مراجعه به پزشک ضروری است. درون ادامه بخوانید: علائم اندک خونی، علل، انواع و روش‌های درمان آن

مقالات صوتی مجموعه صوتی رژیم و تناسب اندام با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

17000تومان 14000تومان مشاهده دشت