جهت نفخ معده؛ ۱۰ غذایی که موجب تورم معده می‌شوند

سبب جریان هوا معده چست؟‌ بیان بکنیم یا نه، همهٔ ما گاه‌وبیگاه گرفتار مدفوع معده می‌شویم. سرگین معده به‌خاطر بلع هوا و تقسیم‌شدن خوردنی درون سیستم گوارش به حیات می‌آید. این گاز یا همان ورم شکم خواه پف معده، معمولا منجر به آروغ زدن، عاطفه بادکردنِ شکم یا خارج شدن پیله شکم می‌شود. اگر شما هم دچار ورم معده و باد شکم فراوانی هستید، باید تغییراتی دررژیم غذایی خود بدهید. در این مقاله، ۱۰ غذایی را که موجب جریان هوا معده می‌شوند، معرفی کرده‌ایم.

حتما بخوانید:درمان نفخ شکم با ۱۱ نکته‌ای که لازم است مراعات کنیدعلائم پف نوزاد؛ دلایل، راه‌های جلوگیری و درمان آنچه غذاهایی برای رفلاکس معده مفیدند و چه غذاهایی مضر؟

گاز معده به‌خودی‌خود مشکلی ایجاد نمی‌کند. به‌طور میانگین، پف ناف هر محدودیت در کشش روز ۱۴ بار بیرون می‌شود. بعضی‌ها گاز بیشتری از بقیه دارند و همین باعث ناراحتی یا حتی شرمندگی‌شان بی قراری می‌شود. ولی به خاطر داشته باشید که بدن افراد مختلف، واکنش‌های متفاوتی به خوراکی‌ها دارند، بنابراین اگر تغییری در رژیم غذایی خود می‌دهید، از خوراکی‌هایی که بیشترین خاصیت را به آن‌ها مدال می‌دهید و سبب واقعی نفخ معده شما هستند،‌ کف نفس کنید. ۱. لوبیا

لوبیا،‌اولین علت پف معده است. وقتی پای خوراکی‌هایی به میان می‌آید که باعث سرگین معده می‌شوند، لوبیا در صدر فهرست قرار می‌گیرد. لوبیا، پرالترین (Raffinose) فراوانی دارد. پرالترین قندی است که بدن به‌سختی آن را هضم می‌کند. پرالترین از رودهٔ کوچک به رودهٔ بزرگ می‌رود، که در آنجا باکتری‌ها آن را تقسیم کرده و هیدروژن، دی‌اکسید‌ کربن و گاز متان تولید می‌شود؛ این گاز متان که از عادت مقعد خارج می‌شود، همان تورم شکم است.

چنانچه می‌خواهید بدون پرهیز از لوبیا، مدفوع معده را کاهش بدهید، می‌توانید از محصولی به‌نام بینو (Beano) مصرف کنید. اگر بتوانید بینو را در داروخانه‌ها جلوه گر کنید،‌ نیازی به نسخهٔ پزشک ندارد. تحقیقات نشان داده‌اند که بینو درون بعضی افراد برای کاهش گاز معده مفید است. از دارو که بگذریم، خیساندن لوبیا به‌مدت یک شب هم می‌تواند داخل کاهش گاز مؤثر باشد. ۲. محصولات لبنی

لاکتوز (Lactose) قندی است که درون شیر و بیشتر محصولات لبنی، از جمله پنیر و بستنی یافت می‌شود. افرادی که آنزیم لاکتوز کافی تولید نمی‌کنند، تو هضم لاکتوز مشکل دارند؛ به این طور شرایطی، ناتوانی در هضم لاکتوز (Lactose Intolerance) یا نارسایی لاکتاز می‌گویند. افزایش گاز، یکی از عوارض ناتوانیِ هضم لاکتوز است. اگر احتمال می‌دهید دچار این وضعیت هستید، می‌توانید از جایگزین‌های غیرلبنی، مانند محصولات شیر بادام یا شیر سویا استفاده کنید. سیاق دیگر تیمار اینکه پیش از خوردن خوراکی‌های حاوی لاکتوز، قرص لاکتاز مصرف کنید. ۳. غلات کامل

سومین غذایی که می‌تواند علت باد معده باشد‌، غلات کامل است. غلات کاملی مانند گندم و جو، حاوی فیبر، پرالترین و نشاسته هستند. باکتری همهٔ این‌ها را در رودهٔ بزرگ شاخه می‌کند، که منجر به مدفوع معده می‌شود. برنج تنها غله‌ای است که باعث تولید سرگین نمی‌شود. ۴. سبزیجات

بعضی سبزیجات، مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی، کلم، مارچوبه و گل کلم، مدفوع معده تولید می‌کنند. این سبزیجات اندوه مانند لوبیا حاوی پرالترین هستند. اما این‌ها خوراکی‌های متجاوز سالمی محسوب می‌شوند، پس بهتر است پیش از پرهیز، با پزشک مشورت کنید. ۵. نوشیدنی‌های گازدار

نوشابه، سودا یا سایرنوشیدنی های گازدار هم می‌توانند نرخ یدکی به فلکی که می‌بلعید اضافه کنند. وقتی هوا وارد سیستم گوارش می‌شود، باید به طریقی خارج شود. همین است که باعث آروغ خواه پیله ناف می‌شود. اگر می‌خواهید گاز معده را کاهش بدهید، به‌جای نوشیدنی‌های گازدار، از آبمیوه، چای یا آب معمولی استفاده کنید. ۶. میوه‌ها

میوه‌هایی مانند سیب، هلو، گلابی و آلو، حاوی قند الکلی سوربیتول (Sorbitol) هستند، که بدن به‌سختی هضم می‌کند. خیلی از میوه‌ها حاوی فیبر حل‌شدنی (نوعی فیبر که در آب حل می‌شود) غم هستند. سوربیتول و فیبر حل‌شدنی، هر دو باید از رودهٔ بزرگ بگذرند؛ که در آنجا باکتری‌ها آن‌ها را تقسیم و هیدروژن، دی‌اکسید ‌کربن و گاز متان تولید می‌کنند. ۷. آب‌نبات

مکیدن آب‌نبات بی آرامی شبیه نوشیدنی‌های گازدار، می‌تواند باعث بلع هوای اضافی بشود. خیلی از آب‌نبات‌ها از سوربیتول غم به‌عنوان شیرین‌کننده استفاده می‌کنند. این دو عامل می‌توانند باعث بیشتر شدن گاز معده بشوند. ۸. پیاز

پیاز حاوی شکری غریزی به‌نام فروکتوز (Fructose) است. فروکتوز هم مشابه سوربیتول و پرالترین، وقتی توسط باکتری‌ها تو رودهٔ بزرگ تقسیم می‌شود، گاز تولید می‌کند. ۹. آدامس

شاید حیرت کنید که آدامس باعث گاز معده می‌شود، اما واقعیت این است که خاییدن آدامس، باعث بلع هوای بیشتری می‌شود. هضم بسی از آدامس‌های بدون قند و همین‌طور آدامس‌هایی که با قندهای الکلی، مثل سوربیتول، مانیتول (Mannitol) و زایلیتول (Xylitol) شیرین شده‌اند، مشکل است. چنانچه بسی آروغ می‌زنید، احتمالا پزشک توصیه می‌کند برای کاهش گاز معده، دیگر آدامس نجوید. ۱۰. غذاهای فراوری‌شده

قصد از غذاهای فراوری‌شده، همان خوراکی‌های بسته‌بندی‌شده هستند؛ متشابه نان‌ها، غلات و هله‌هوله‌ها. این خوراکی‌ها حاوی مواد گوناگونی، از جمله فراکتوز و لاکتوز هستند. این ترکیب می‌تواند منجر به افزایش گاز معده بشود. تو ادامه بخوانید: جریان هوا معده؛ علائم، علل ساختن و روش‌های علاج آن

مقالات صوتی کلکسیون صوتی رژیم و تناسب عضو با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی شایان و دوست داشتنی داشته باشید.

17000تومان 14000تومان مشاهده محصول