برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم و چه نخوریم؟

پلاکت یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده خون است. وظیفه اصلی آن، لخته کردن خون و جلوگیری از خون ریزی است. یک انسان تندرست در هر میکرولیتر خون بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار پلاکت دارد. اما برخی افراد به دلایل مختلف، دچار فقر پلاکت (Thrombocytopenia) هستند. پس باید به عقب راه هایی برای اضافه پلاکت خون خود باشند. یکی از این روش ها، مصرف خوراکی های مؤثر در تولید و افزایش پلاکت خون و پرهیز از مصرفِ آن هایی است که باعث کاهش پلاکت خون می شوند. بنابراین برای تکثیر پلاکت خون چه بخوریم و چه نخوریم؟ در ادامه به معرفی کردن این دو گروه می پردازیم.

حتما بخوانید:پایین بودن پلاکت خون؛ تیر ها، علل، راه های امتیاز و علاج آنعلت خونریزی بینی یا خون دماغ شدن و گونه های جلوگیری از آندلایل و نشانه های سوگ خون درمانده چیست؟ برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم؟ بهترین منابع فولات غذاهای سرشار از ویتامین B12 خوراکی های دارای ویتامین C غذاهای سرشار از ویتامین D خوراکی های دارای ویتامین K غذاهای سرشار از آهن مکمل های افزایش پلاکت خون برای افزودن پلاکت خون چه چیز های نباید بخوریم؟ آیا تغذیه مناسب می تواند گونه قطعی اضافه پلاکت خون باشد؟ برای تکثیر پلاکت خون چه بخوریم؟

فداکار از مواد مغذی موجود در خوراکی ها خواه مکمل هایشان بخاطر تکثیر پلاکت خون مفید هستند. این مواد در سه قسمت قسمت کردن کلی جای می گیرند: فولات ویتامین B12، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین K آهن نیکوترین منابع فولات لوبیا چشم بلبلی سرشار از فولات است.

فولات یکی از انواع ویتامین های گروه B است که درون سلامت سلول های خون نقش مهمی ایفا می کند. این ماده معمولا به قیافه فولیک اسید داخل خوراکی ها حیات دارد.

بر مبنا استیناف های مرکز ملی سلامت آمریکا (NIH)، هر بی مانند جوان یومیه بوسیله ۴۰۰ میکروگرم از این ماده مغذی حاجت دارد. این میزان برای زنان باردار بیشتر و ۶۰۰ میکروگرم است.

غذاهایی که سرشار از فولات هستند، عبارت اند از: سبزیجات سبز و پهن برگ مانند اسفناج و کلم؛ جگر گاو؛ لوبیا چشم بلبلی؛ برنج؛ خمیرمایه (مخمرها)؛ غلات و حبوبات غنی شده و جایگزین های لبنی؛ مکمل های فولات.

توجه: گرچه مصرف خوراکی های غریزی حاوی فولات منعی ندارد، نباید در مصرف مکمل های این ماده زیاده روی کرد، مربوط به باعث اختلال در عملکرد ویتامین B12 می شود. غذاهای سرشار از ویتامین B12 دانه مرغ نسب ویتامین B12

ویتامین B12 داخل ساختار گلبول های سرخ خون رادیکال است. نزول این ماده معدنی می تواند بوسیله کاهش پلاکت خون منجر شود.

هر بی همتا بالغ بالای ۱۴ سال، روزانه به ۲٫۴ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد. زنان بادار خواه شیرده بوسیله بسیار از ۲٫۸ میکروگرم از آن نیازمند هستند.

این ویتامین درون اغلب غذاهای حیوانی مانند گوشت و شش گاو، دانه مرغ و انواع ماهی ها یافت می شود. لبنیات نیز سرشار از ویتامین B12 است، اما برخی تحقیقات علامت داده اند که شیر گاو تأثیری منفی بر تولید پلاکت خون دارد.

خاربن خواران بخاطر دریافت این ویتامین می توانند غلات و حبوبات غنی شده، شیر سویا یا شیر بادام و یا مکمل های ویتامین B12 مصرف کنند. حتما بخوانید: ویتامین B12 و حقایقی که درباره آن باید بدانید خوراکی های دارای ویتامین C مرکبات، منبع اصلی تأمین ویتامین C

ویتامین C درتقویت سیستم ایمنی بدن نقش حیاتی دارد. این ویتامین در گشایش عملکرد پلاکت ها، جذب آهن و تکثیر پلاکت خون مؤثر است.

بسیاری از میوه ها و سبزیجات ویتامین C دارند، مانند: کلم بروکلی؛ کلم پیچ؛ مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت؛ کیوی؛ توت فرنگی؛ فلفل دلمه ای سبز و قرمز؛

توجه: ازآنجاکه گرما باعث از بین روبیدن این ویتامین می شود، بهتر است خوراکی هایی که این ویتامین را دارند، خام استعمال شوند. غذاهای سرشار از ویتامین D ماکارل از منابع ویتامین D است.

اهمیت ویتامین D در کارکرد صحیح استخوان ها، ماهیچه ها و وسیله عصبی بدن است. پیاده شدن اساس مطالعات انجمن پناه از بیماران پلاکتی (PDSA)، این ویتامین در عملکرد مغز استخوان که وظیفه تولید سلول های خون را دارد، نقش مهمی ایفا می نرم.

یکی از مرسوم ترین روش های تأمین ویتامین D، استراحت گرفتن تو معرض پرتو خورشید است. اما بسیاری از افراد به دلیل استیل زندگی یا سکونت داخل مناطق شمالی و سردسیر، از پرتو آفتاب محروم اند. مصرف غذاهای زیر می تواند نحو حل مناسبی بخاطر تأمین آن باشد: زرده تخم مرغ؛ ماهی های چرب متشابه سالمون، تن و عمه مخالی (ماکارل)؛ چربی جگر ماهی؛ شیر و ماست غنی شده با این ویتامین.

خار خواران نیز با مصرف غذاهای مافوق ویتامین تک نیاز خود را اخذ می کنند: غلات و حبوبات غنی شده؛ آب لیمو غنی شده؛ شیر سویا و ماست سویا؛ قارچ پرورش یافته با پرتو فرابنفش؛ مکمل های ویتامین D. حتما بخوانید: مالیات کمبود ویتامین D و راه های درمان آن خوراکی های دارای ویتامین K نتو معمولا با برنج سرو می شود.

ویتامین K برای دلمه شدن خون وسلامت استخوان ها مفید است. پهلو مبنا پژوهش های PDSA، استفاده این ویتامین در ۲۷ درصد از افرادی که بوسیله فقر پلاکت مشغول هستند، باعث افزایش پلاکت خون و گشایش خون ریزی شده است.

مردان و نسوان ۱۹ سال به بالا، روزانه به ترتیب به ۱۲۰ و ۹۰ میکروگرم از این ویتامین احتیاج دارند.

غذاهای کوچکتر حاوی ویتامین K است: نَتو، نوعی غذای سنتی ژاپنی که از سویای تخمیرشده تدارک می شود؛ سبزیجاتی مانند کلم برگ، تجهیزات شلغم، اسفناج و کلم بروکلی؛ سویا و روغن آن؛ کدو حلوایی. غذاهای سرشار از آهن شش گاو سرشار از آهن است.

مقدار آهن موجود در خون، رابطه مستقیمی با کمیت و چونی گلبول های قرمز و پلاکت ها دارد. مطالعات عمل شده روی کودکان و نوجوانان کم خون، نشان می دهد که مصرف آهن در افزایش پلاکت خون مؤثر است.

آهن تک نیاز بدن بسته به سن و جنس افراد فاقد وسیلهاتصال است، برای مثال مردان بالای ۱۸ و نسوان بالای ۵۰ سال، بوسیله ۸ میلی گرم آهن درون روز احتیاج دارند؛ درحالی که این مقدار بخاطر نسوان بین ۱۹ تا ۵۰ سال، ۱۸ میلی گرم و زنان باردار زیاد از ۲۷ میلی گرم است.

بخاطر تأمین آهن بدن باید مصرف خوراکی های زیر را تو برنامه غذایی راحتی رحم: صدف؛ شش گاو؛ غلات و حبوبات غنی شده؛ لوبیا سفید و قرمز؛ شکلات سیاه؛ عدس؛ پنیر سویا.

توجه: از آنجاکه آهن موجود تو گیاهان، ارزش جذب پایینی دارد، بهتر است آن را با ویتامین C استفاده کنید تا آهن بیشتری جذب شود. مصرف غذاهای کلسیم دار درون کنار آهن باعث کاهش جذب آن می شود. مکمل های افزایش پلاکت خون

برخی از پژوهش ها حاکی از آن است که استعمال مکمل هایی شبیه کلروفیل، محلول غلیظ قندی دارویی برگپاپایا و ملاتونین در افزودن پلاکت خون تأثیر مثبت دارد. ۱. سبزینه قرص و پودر کلرلا

کلروفیل (سبزینه) ماده ای است که به وفور در گیاهان یافت می شود. مصرف این ماده مقدور است باعث افزودن تولید پلاکت در بدن شود. هرچند، پژوهش های بخشی تاکنون در این مبنا عارض پژمرده است.

مکمل های تولیدشده از نوعی خزه سبز بوسیله معروفیت کِلُرلا (Clorella) سرشار از سبزینه است. براساس تحقیقات انجام شده، ۱۹ درصد از بیماران پلاکتی که این مکمل را استعمال کردند، پلاکت خون گیرایی افزودن و خون ریزی نیز تو ۳۳ درصد آنها کاهش یافت. این مکمل بوسیله دو رخ برقرار و پودر در میدان عرضه می شود. ۲. عصاره برگ پاپایا

تو آزمایش های انجام گرفته روی موش ها، مصرف این محلول غلیظ قندی دارویی به افزایش چشمگیر پلاکت خون منجر شد. اما تحقیقات بیشتری باید رخ گیرد تا تأثیر این ماده روی آدم مدلل شود.

مستقر های حاوی عصاره تجهیزات پاپایا در داروخانه ها به فروش می رسد. ۳. ملاتونین

ملاتونین یکی از هورمون های تولیدشده در بدن است که به تنظیم شایسته کردن زیستی بدن معاون می کند. این هورمون داخل قالب های انواع درون داروخانه ها موجود است.

مطالعات بر روی حیوانات مدال داده که این هورمون در افزایش پلاکت خون مفید است. هرچند در این زمینه هم باید تحقیقات بیشتری انجام شود. بخاطر افزایش پلاکت خون چه چیز های نباید بخوریم؟

استفاده برخی از غذاها، نوشیدنی ها و دوا های خاص می تواند منجر به کاهش پلاکت خون شود، مانند: نوشیدنی های الکلی؛ آسپارتام (نوعی شیرین کننده مصنوعی)؛ آب ذغال اخته؛ کوینین موجود درون نوشیدنی های نیروزا و پرتقال یهودی. آیا تغذیه ارزان می تواند راه قطعی افزایش پلاکت خون باشد؟

گرچه کاربرد مواد مغذی که در این مقاله اشاره شد بوسیله افزایش پلاکت خون دستیار می کند، اما باید توجه داشت که به تنهایی تداوی قطعی فقر پلاکت خون نیست. در صورت ابتلا بوسیله این بیماری، مراجعه به پزشک ضروری است. تو ادامه بخوانید: علائم کم خونی، علل، گوناگون و گونه های تداوی آن

مقالات صوتی مجموعه صوتی علائم، پیشگیری و درمان مصیبت ها صلح و صفا ارزشمندترین دارایی انسان است

مشاهده ثمر